3 ting jeg gør for at styrke mit selvværd

Allerede i mine tidlige teenageår (dengang hormonerne raserede vildt og voldsomt), indså jeg vigtigheden af at arbejde med sig selv. Som det nok gør sig gældende for de fleste, var mine tidlige teenageår præget af ikke så lidt kaos og en hel del forvirring over alle spørgsmål vedrørende min egen identitet.

I hele “ombygningsfasen” reflekterede jeg meget over, hvem jeg var og hvad jeg stod for. Grundlæggende søgte jeg svaret på, hvordan jeg kunne blive den person jeg ønskede at være.

Det var i den forbindelse, jeg indså, at jeg var nødt til at begynde at arbejde på mit selvværd, hvis jeg gerne ville leve op til mine egne værdier og mål med livet.

I mit arbejde med at styrke mit selvværd gennem årene, er det desuden blevet klart for mig, at man aldrig kan blive færdig med denne opgave. Det er et kontinuerligt arbejde, som aldrig stopper, og derfor benytter jeg – den dag i dag – stadig disse 3 simple metoder, som jeg nu vil dele med dig.
Jeg håber du får lige så meget glæde af dem, som jeg har haft gennem årene 😊

1. Skriver ”Jeg-er-god-bog"

Jeg-er-god-bogen er klart det bedste og mest ligetil værktøj, jeg er stødt på i mit arbejde med mig selv. Det er en super konkret metode til at træne selvværdet – og så virker det hurtigt.

Det er egentlig ganske simpelt, og kræver kun 5-10 minutter hver dag samt en notesbog dedikeret til formålet. Hver dag starter man på en ny side, som inddeles i tre sektioner med overskrifterne:

GOD
I den første sektion skriver man mindst tre (gerne flere) ting, som man har gjort godt den pågældende dag, eller som man er god til generelt. Der er ingen regler eller begrænsninger, og selv hvis man har en virkelig dårlig dag, er det vigtigt, at man stadig skriver minimum tre ting.

I min egen Jeg-er-god-bog står der fx alt fra “kom ud af sengen i dag” eller “jeg har trænet to gange denne uge” til “jeg overkom min sociale angst og gik i Fakta, selvom det var svært” eller “jeg er kreativ og god til mit arbejde”.

I starten kan det føles grænseoverskridende og svært overhovedet at skrive noget. Man kan blive ufatteligt frustreret over opgaven, hvor simpel den end lyder. Men så snart man har været i gang et par dage, begynder man virkelig at kunne mærke effekten af arbejdet. Nøglen er, at lade være med at tænke for meget, men bare sørge for at få skrevet mindst tre ting, hvor store eller små de så end er.

TAK
I den næste sektion skriver man mindst tre ting, man er taknemmelig for. Det kan igen være stort som småt. I min nuværende Jeg-er-god-bog står der for eksempel “tak for alle mine bøger, som giver mig glæde hver dag” eller “tak for kæmpe grinetur med Simon her til aften”. I den lidt mere alvorlige ende står der “tak for mine forældre, som altid er der for mig, når jeg har brug for det”. 

Denne del er typisk lidt lettere end første del, og når man først får hul på taknemmeligheden, ender man ofte med at skrive meget mere end tre ting 

– Bare giv den gas! Man kan ikke have nok taknemmelighed i maven!

HJÆLP
GOD og TAK er grundstenen for Jeg-er-god-bogen, men når man har været i gang en måneds tid, er det tid til at tilføje endnu en sektion, nemlig HJÆLP.

Nu skal man skrive max tre ting, som man har brug for hjælp til. Hjælpen er ikke ment som hjælp fra andre mennesker, men derimod indefra én selv. Det kan altså være ting, man gerne vil finde styrke til at klare, eller noget man gerne vil blive bedre til. Grunden til at man først skal gå i gang med HJÆLP-delen lidt senere er, at man gerne skal have opnået et vist niveau af selvværd, inden man begiver sig ud i at udvikle det.

Derudover er der to ting, som er vigtige, når man tilføjer HJÆLP-sektionen:

a) Man må under ingen omstændigheder skrive mere end tre ting. Faktisk har jeg erfaret, at en eller to ting oftest er mest passende, da jeg ellers har sværere ved at holde fokus på mine selvværds-mål i løbet af dagen.

b) Man må ikke bruge sektionen til at være selvkritisk. Det handler om at give sig selv støtte og kærlighed.

I får lige et par eksempler fra min HJÆLP-sektion: “Hjælp mig med at turde være mig selv”, “Hjælp mig med ikke at stille for høje krav til mig selv, når jeg starter på mit nyt job (både socialt og fagligt)” og en sidste “Hjælp mig med at huske at skrive Jeg-er-god-bog hver dag”.

Hvis du har lyst til at lære flere selvværdsteknikker eller læse mere om teknikken bag jeg-er-god-bogen, så skal du have fat på bogen Selvværd nu!. Den er skrevet af den svenske coach, underviser og forfatter Mia Törnblom, som har udviklet konceptet bag “jeg-er-god-bogen”.

2. Går i terapi

Jeg ved faktisk ikke, om dét at gå i terapi stadig er super stigmatiseret. Min fornemmelse er egentlig, at det er ved at være ret almindeligt at konsulterer en professionel coach, terapeut, psykolog, mentor eller lig.n. gennem forskellige stadier i livet.

Selv har jeg gået i terapi on and off stort set hele mit voksne liv, og jeg har ærlig talt aldrig forstået stigmaet. Tværtimod mener jeg, at de fleste mennesker kunne få meget ud af terapi, fordi det i sidste ende jo handler om selvudvikling.

For mig har terapi været en nøgle til at udvikle mig og til at træne mit selvværd. Det er blandet andet gennem terapien, jeg øver mig i at sætte sunde grænser, at arbejde med mine relationer til andre mennesker og at reflektere over, hvordan jeg bedst muligt er en person jeg selv kan stå inde for. 

3. Spiser chokolade – når jeg vil

Okay. Den er vist lige til højrebenet, men ikke desto mindre synes jeg, at lige netop dét at spise chokolade – når man vil, vel at mærke – indeholder en vigtig pointe: at styrke sit selvværd handler essentielt set om at være god imod sig selv. 

Har man lavt selvværd, slår man typisk sig selv i hovedet over selv den mindste lille ting. Derfor er det en rigtig god øvelse at sætte sig ned og spise et (eller nærmere 5) stykker chokolade, mens man fokuserer på, hvor godt det smager og hvor rart det føles. Se det som en træningsøvelse, hvor du aktivt smider den dårlige samvittighed på porten og lægger en ny brik i dit selvværds-puslespil.

Jeg håber, du får glæde af mine 3 værktøjer til at styrke selvværdet!

Har du erfaringer med nogle af tingene, hører jeg meget gerne fra dig. Skriv gerne om dine oplevelser i kommentarfeltet 😊

4 thoughts on “3 ting jeg gør for at styrke mit selvværd

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top